Saturday 12 February 2011

Hari Valentine

Perayaan Valentine merupakan ajaran masyarakat Rom Jahiliah yang masih kekal walaupun selepas mereka menganut ajaran Kristian. Perayaan yang disambut setiap 14 Februari merupakan penyaksian bagi setiap pasangan kekasih untuk mengungkapkan rasa cinta mereka antara satu sama lain dengan mengadakan pelbagai rancangan dan program dengan tujuan menghangatkan lagi bibit percintaan antara mereka.


Perayaan Valentine bermula dengan kisah kematian seorang paderi yang bernama St. Valentine yang dibunuh oleh Maharaja Rom yang bernama Cladius ketika 269 hingga 270 Masihi. Kisah pembunuhan ini menyebabkan St. Valentine diabadikan oleh masyarakat Rom oleh kerana pengorbanan yang dilakukan oleh St. Valentine untuk mempertahankan cintanya sehingga terbunuhnya dia kerana keteguhan pendiriannya.


Perayaan Valentine ini jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW kerana identiti budaya yang mengalakkan kebebasan golongan remaja dalam menjalin atau mengikat sesuatu hubungan di luar nikah.


Rasulullah SAW bersabda : Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk di dalam kalangan mereka.


Sebagai seseorang yang menganut agama Islam maka hendaklah dia berbangga dengan agama yang dianuti oleh beliau. Islam sebagai cara hidup yang Allah SWT telah turunkan melalui pengutusan Rasul turut mengariskan perayaan bagi umatnya. Perayaan yang kita tempuhi perlulah mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Allah SWT.

Hadis Abu Daud yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a. secara jelas menegaskan bahawa Allah SWT telah memperuntukkan bagi umat Islam dua perayaan untuk menggantikan segala bentuk perayaan yang diwarisi dari zaman jahiliah dan sumber yang tidak Islam. Dua perayaan tersebut adalah Aidilfitri dan Aidiladha.

Jika kita sebenar-benarnya mahu membuktikan kasih sayang, maka buktikanlah dengan cara yang telah ditetapkan oleh Islam. Tidak perlu kita menunggu 14 Februari, berkahwin merupakan Sunnah Nabi SAW, yang sekiranya kita serius ke arah itu, susunlah agenda hidup ke arahnya dengan baik. Perkahwinan adalah satu gagasan yang memerlukan seseorang itu mempunyai persediaan yang jitu sebelum melaksanakannya.


To love someone is nothing,

To be loved by someone is something,

To be loved by someone you love is exciting,

BUT to be loved by Allah is everything


Carilah cinta ILAHI nescaya kamu akan memperolehi cinta yang kekal abadi!!!!!


Muhammad Ashraf Bin Shamil

Timbalan Presiden

Persatuan Mahasiswa Al-Munir

No comments:

Post a Comment